Viktor Polesný: Největší výzvou je text a přístup k němu…
![Režisér Viktor Polesný při zkoušce inscenace Leni](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r346010.jpg)
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekCeny Thálie 2014 jsou rozdané. Ocenění sólisté opery a baletu, zpěvačky, zpěváci, herci i herečky opět rozdávají emoce z jeviště. Oslovili jsme postupně všechny režiséry, kteří se podíleli na inscenacích, jejichž protagonisté obdrželi Thálii. Jedním z nich je Viktor Polesný. Vedle divadla se také pohybuje v České televizi. Jedna z možných příčin, proč si vybral inscenaci LENI, příběh o kontroverzní Leni Riefenstahl, „dvorní režisérky“ Adolfa Hitlera. Lenina minulost se stává hlavním tématem. Více již režisér Viktor Polesný...
Velice dlouho se rozhoduji, co budu v divadle režírovat. Přece jenom je to nějaký čas, který s někým strávím a tak si i velice pečlivě vybírám spolupracovníky, hlavně herce. Většinou už při čtení textu se mi určité osobnosti vybavují a dál už jenom rozhodují naše vzájemné časové možnosti. A pak už se jenom těším, protože takové setkání a zkoušení je velká radost.
Největší výzvou je text a přístup k němu, režijní koncepce. A samozřejmě hledání, jak občas jít proti stereotypům, zavedeným klišé, obsazování proti typu.
Špičkové herce není třeba motivovat. Sama skutečnost, že se scházíme v nějakém divadle, často v nějakém sklepě a chceme tam spolu být, ačkoliv je venku hezky, je dostatečně motivující.
Když jdu na první zkoušku, jsem plný nápadů a rád bych je prosadil. Pak pracujeme a nápady se tříbí, zanikají, vznikají jiné a často lepší. Improvizujeme, hledáme a nakonec zůstane jen ten hlavní klíč, se kterým jsem na tu zkoušku přišel. Dávám hercům prostor a snažím se udržet základní koncepci. Inscenace je nepřetržité hledání, je to docela zábavná hra. V tom tvůrčím procesu jsou všichni plně zapojeni.
Sólový herec mě nezajímá, ten patří do televizní estrády. Ale dobrý herec, často i hvězda, bývá docela pokorný, dokonce čím lepší ten herec je, tím je vstřícnější a snadněji se podřizuje koncepci a spolupráci s ostatními. S výbornými herci mám výbornou zkušenost. Ale tak je to se vším. Jsem původním povoláním filmový dokumentarista a potkal jsem spoustu úžasných osobností. Je to přímá úměra; čím větší mistr, tím skromnější člověk.
„Leni“ je skvělá hra. S Vilmou se znám léta a mám s ní přesně tu zkušenost. Ještě ten večer, kdy jsem tu hru viděl se Zdenou Studenkovou v bratislavské inscenaci, věděl jsem, že ji chci dělat a že zavolám Vilmu. Pak už jenom všichni musí držet krok s její pracovitostí a s jejím nasazením. Vyplatí se to.
Před mnoha lety byla za roli matky v inscenaci hry Edwarda Albeeho„Křehká rovnováha“ kterou jsem dělal v Divadle na Vinohradech, oceněna Jana Hlaváčová.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Lenka Havlíková: Nejdůležitější je neustále všechno opakovat
![Lenka Havlíková](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r388648.jpg)
Lenka Havlíková stála společně s Šárkou Pavelkovou, Štěpánem Kubištou, Kristiánem Kubákem a Jakubem Vedralem v ...celý článek
Časopis 25 - sekce
HUDBA
Dokumenty Whitney Houston nikdy a Liam Gallagher
![Whitney: úžasný hlas, smutný příběh](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r1188678.jpg)
Whitney: úžasný hlas, smutný příběh
Životní příběh americké zpěvačky, který z hvězdných výšin dospěl k trag celý článek
OPERA/ TANEC
NdB je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
![Baletní škola (NdB)](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r188666.jpg)
Vzhledem k tomu, že nedojde k realizaci plánovaného Edukačního centra v Janáčkově divadle, je vedení Baletu Ná celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dobové drama Arvéd
![Michal Kern (Arvéd)](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r1188643.jpg)
Arvéd
Osudy tajemného okultisty Arvéda Smíchovského, který se zaprodal jak nacistům, tak po válce komunistů celý článek