zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Rozporuplné prosincové premiéry

Jaromír Dulava a OndYej Vetchý

autor: archiv divadla   

Prosinec bývá v divadlech hektický – premiéry se odehrávají jedna za druhou. Klicperovo divadlo Hradec Králové uvedlo adaptaci Vančurova románu Pekař Jan Marhoul - 6. prosince 2003. V Divadle ABC v české premiéře odehráli inscenaci Taxi na věčnost Drahoslava Makovičky - 13. prosince 2003. Poslední ke slovu přišel Činoherní klub Praha s hrou Fjodora Sologubova Ďáblova houpačka - 18. prosince 2003.

V Klicperově divadle nastudoval inscenaci režisér Jan Kačer, rovněž autor dramatizace. Výpravu realizovala dvojice Jaroslav Böhnish a Jan Tobola, hudbu komponoval Vladimír Merta. Titulní roli pekaře Marhoula ztvárnil Jan Potměšil. Dále hráli Kateřina Holánová, Vlastimil Čaněk, Ondřej Malý, František Staněk, Jiří Zapletal, Hynek Pech, Filip Rajmont, Filip Richtermoc, Eliška Boušková, Lenka Loubalová, Kateřina Francová, Dušan Hřebíček, Lubor Novotný a Jan Sklenář.
Soubor pod vedením režiséra Kačera bohužel důsledně potlačil krásu Vančurova jazyka. Kačer preferoval styl existencionálního sociálního dramatu, který jasně ukázal rozpor mezi zlým kapitalistou a hodným živnostníkem, ale potlačil podstatu Vančurova díla vůbec. Soustavná hlasitá deklamace pravděpodobně korespondovala s režijním pojetím. Z hereckých výkonů je nutné vyzdvihnout Jana Sklenáře – ten ve své postavě Františka dokázal nenásilnou formou přerůst z naivního kluka až po dospělého muže. Jistou garnituru držel Filip Rajmont, který ustál zvolený styl postavy. Titulní Jan Potměšil se držel svých standartů.
Královehradecká inscenace nepřesvědčila, nepomohl ani chléb stylově rozdávaný v předsálí – pekařský fortel byl poněkud ubit zastaralým vybavením pekárny.



Divadlo ABC upřednostnilo inscenaci české provenienci. Autor Drahoslav Makovička, zběhlý spíše ve filmovém prostředí (např. scénáře Akce Bororo, Anděl s ďáblem v těle a další), se pustil do křížku s G.B. Shawem. Ku pomoci si přizval duchy ze záhrobí, aby mohl objasnit za jakých okolností vznikla jeho hra Pygmalion.
Titulní úlohu bravurně zahrál Jaromír Meduna. Příjemný vhled do jemně bohémské dramatikovy duše umožňoval i s případným inteligentním humorem. Stejnou nit dokázala udržet Lucie Pernetová coby Elis – Líza Doolittlová. Mladé děvče s temperamentním nadšením. Ostatní – Veronika Jeníková, Simona Stašová a Naďa Konvalinková držely standard, i přes momenty, kdy doslova tlačily na pilu.
Režisér Jiří Fréhar přesně časoval potřebné ingredience pro konverzační komedii. Ovšem text spíše připomínal konzervu. Bohužel se nejednalo o víno, které stářím získává na kvalitě, ale pravděpodobně o vepřové maso – pěkně zatuchlé. Podobně jako taxikář se snažil odvést Shawa na věčnost, trvala inscenace věčně. Konec prostě v nedohlednu.

Ďáblova houpačka se v Činoherním klubu rozhoupala skutečně ďábelsky. Přítomní diváci odcházeli ve většině zkoprnělí. Bouře na jevišti byla důkladná. Režisér Roman Polák to dokázal rozhoupat z gruntu – díky klipovému střihání jednotlivých obrazů a střídání velkého množství postav. Lidská zloba a nenávist jen sršela podobně jako v Gogolových Mrtvých duších. Ani autor Sologubov neušetřil diváka od úřednické mašinérie a mezilidské falše. Jedině nápaditá scéna Jána Zavarského umožnila tento chaos alespoň v prvním jednání spolehlivě utřídit. Bohužel mystika některých působivých scén utrpěla poněkud předimenzovaným svícením. Vyvrcholením se měl stát maškarní ples a přetvářka měla asi vyústit v nějaké poučení. Ovšem zmatek na jevišti zcela zakryl konečný rozpad osobnosti hlavního hrdiny, který se dopouští vraždy a tak závěr vyzněl citelně rozpačitě. Představení trpělo absencí gradace a šílenému tempu nakonec došel dech. Raději si vybrat jiné pouťové atrakce.

  • Vladislav Vančura Pekař Jan Marhoul
    Dramatizace a režie Jan Kačer; výprava Jaroslav Böhnish a Jan Tobola; hudba Vladimír Merta a dramaturgie Martin Velíšek.
    Hrají: Jan Potměšil, Kateřina Holánová, Vlastimil Čaněk, Ondřej Malý, František Staněk, Jiří Zapletal, Hynek Pech, Filip Rajmont, Filip Richtermoc, Eliška Boušková, Lenka Loubalová, Kateřina Francová, Dušan Hřebíček, Lubor Novotný a Jan Sklenář.
  • Drahoslav Makovička Taxi na věčnost
    Režie Jiří Fréhar, dramaturgie Luděk Horký; výprava Eva Brodská a hudba Dominik Renč, Irving Berlin.
    Osoby a obsazení: G. B. Shaw (Jaromír Meduna); Charlotta Shawová (Veronika Jeníková); Stella Campbellová (Simona Stašová); Pearceová (Naďa Konvalinková); Ellis (Lucie Pernetová); Benny (Ernesto Čekan / Martin Písařík); Taxikář (Čestmír Gebouský); Rekvizitář (Jaroslav Vlach); Harmonikář (Dominik Renč); První funebrák (Jan Szymik); Druhý funebrák (Jiří Ployhar); Policista (Pavel Stec); Hlasy z rádia (Petr Gelnar, Zdeněk Hruška).
    Česká premiéra v Divadle ABC 13. prosince 2003.
  • Fjodor Sologubov: Ďáblova houpačka
    Dramatizace Roman Císař; autorská spolupráce a režie Roman Polák; překlad románu Jaroslav Piskáček; dramaturgie Roman Císař, Vladimír Procházka; scéna Ján Zavarský; kostýmy Jana Zbořilová a hudba Petr Skoumal.
    Osoby a obsazení: Peredonov (Jaromír Dulava); Varvara (Nela Boudová); Volodin (Ondřej Vetchý); Grušinová (Dana Černá); Rutilov (Pavel Kikinčuk); Veršinová (Lenka Skopalová); Ludmila (Petra Hřebíčková, Magdaléna Borová); Saša Pylnikov (Braňo Holiček, Matěj Nechvátal); Chripač (Zdeněk Maryška); Prepolověnská (Kateřina Frýbová); Marta (Veronika Kargerová); Jeršovová (Jana Břežková); Murin (Matěj Dadák); Tiškov (Stanislav Zindulka); Avinovickij (Stanislav Oubram, Vladimír Kratina); Larisa (Lada Jelínková); Valerie (Ladislava Něrgešová); Adamenková (Jana Bernášková, Martha Issová); Míša Adamenko (Jonáš Zbořil, Jan Dulava); Agrafena (Petra Jindrová); Listonoš/Strážník (Stanislav Štícha).
    Premiéra v Činoherním klubu Praha 18. prosince 2003.
  • 9.1.2004 23:01:50 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

    Časopis 22 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Články v rubrice - Recenze

    EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

    Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

    Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek


    KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

    KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

    Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek


    Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

    Recyclus coitus (Maso krůtí)

    Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek



    Časopis 22 - sekce

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Kobry a Užovky příběh dvou bratrů

    Kobry a Užovky

    Kobry a užovky
    Kryštof a Matěj Hádkovi v dramatickém příběhu dvou bratrů, kteří jsou si blízcí i vzdálení z celý článek

    další články...