Mezinárodní týdny tance 2004
autor: Z webu
Taneční centrum Praha – Konzervatoř o.p.s. uspořádalo ve dnech 9. a 11. ledna 2004 již 18. ročník festivalu Mezinárodní týdny tance. Kromě tanečních seminářů (s hosty z Ankary, Barcelony, Moskvy, Pécsi, Lódže, Brna, Bratislavy a Ostravy) a videoprojekcí uskutečnila dvě představení v Divadle ABC.
Na prvním večeru 9. ledna jsme viděli čtyři choreografie: La Wally Vlasty Schneidrové, zakladatelky a vedoucí tanečního centra, V mlhách šéfa baletu ND Petra Zuzky na hudbu Leoše Janáčka, Sen po kouskách Attily Egerháziho a Běžné případy Rui Horty z Portugalska.
Nejmuzikálnější a tím i nejtanečnější bylo bezesporu V mlhách. Příjemným překvapením byla tanečnice Kamila Madejová. Začínala jako čtyřletá v přípravce Tanečního centra a nesmírnou pílí se vypracovala na bezesporu přední sólistku Baletu Praha Junior.
Druhý večer 11. ledna 2004 se představily taneční konzervatoře, umělecké školy a centra a zahraniční hosté z Německa, Ruska a Slovenska. Všichni tanečníci zvládli taneční techniku dokonale, až se někdy zdálo, že tanec sklouzával do gymnastické skladby, ve které se choreograf snažil předvést co nejvíce technicky obtížných prvků, bohužel nezávisle na hudbě.
Např. technicky výborná Veronika Kornová v Improvizacích. Hudba je buď libovolně nastavovaná a vytvářená na počítači, nebo je tanec “sestaven“ a dodatečně k němu vybrána hudba, která může být samozřejmě zaměnitelná s jinou, protože to, co se odehrává v hudbě nekoresponduje s tanečním vyjádřením, což je na škodu. Svazuje to tanečně a muzikálně nadaného tanečníka jako je např. živelná a pohybově nesmírně nadaná tanečnice Jana Kekeňáková z Bralenu, která tentokrát od choreografa „nedostala“ prostor, a navíc neúnosnou délkou ztrácel divák zájem. Pokud choreograf „vychází“ z hudby, má už část práce hotovou, protože dobrý skladatel respektuje melodickou linku, hudební konstrukci díla, které má začátek, vrchol a závěr. To si bohužel někteří choreografové neuvědomují na škodu věci. Snaží se diváky šokovat, nebo někdy sdělovat tak niterné a skryté intelektuální pocity, že lidé odcházejí z představení s nedobrým pocitem, protože nepochopili … proč? Tak by tanec a balet na českých scénách mohl ztrácet zájem publika, což by bylo jistě na škodu.
Tradice tohoto tanečního festivalu vznikla v roce 1987, kdy v rámci oslav Dne tance byl uspořádán v divadle Disk třídenní festival komponovaných představení našich a zahraničních choreografií. V roce 1988 už to byl Mezinárodní týden tance, program byl rozšířen o výukovou část – denně probíhala od 9 do 18 hodin výuka tanečních technik, pro většinu studentů i pedagogů nedostupných a neznámých.
Mezinárodní týdny tance pokračují v dubnu - 10. dubna 2004 uvede ve Stavovském divadle premiéru Balet Praha junior a 11. dubna 2004 bude tamtéž hostovat Ballet Pésc.Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
PRAKAB přivítá veřejnost v rámci dne otevřených dveří
Pražská kabelovna ve druhé polovině června otevře své brány veřejnosti, které nabídne nejen možnost prohlédnou ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Judy - jiskřící duše, která se vydává všanc divákům
Inscenace JUDY není pro Divadlo Studia Dva novinkou. V české premiéře uvedlo text Petera Quiltera NA KONCI DUH celý článek
HUDBA
Hudební tipy 25. týden
Pijácká romance pro Waldemara Matušku
Poetické lidové písničky zpívá a všechny role hraje známý a populární celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Helena Třeštíková výročí
Na návštěvě u Heleny Třeštíkové
Ohlédnutí za ranou tvorbou dnes světoznámé tvůrkyně dokumentárních filmů s celý článek