Kritická Příloha Revolver Revue č. 28!
autor: Scena.cz
"Literatura osvobozuje? Ne. V žádném případě. Ani malba. Umění nám nijak nepomáhá, pouze nás konfrontuje s naším otroctvím, nesvobodou, bezvýchodností" -- píše Martin Hybler na úvod své úvahy o knize Smutek a krása Jasunariho Kawabaty, nositele Nobelovy ceny za literaturu. "Budou se v české Evropě množit soukromá muzea jako houby po dešti? Ujmou se moci kulturní menažeři? Bude ještě víc slimáků a ještě míň zelí?", ptá se Ludmila Vachtová v eseji, kterou věnovala pražskému výtvarnému dění loňského podzimu.
Veronika Tuckerová navštívila výstavu Johna Currina, vypravila se do nově otevřeného muzea Dia:Beacon a také do galerií v brooklynské čtvrti Williamsburg, kterou je dnes možno považovat za "oficiální" alternativní čtvrť: "Ale právě s alternativou je problém. Jak dnes definovat alternativní umění?". Tomáš Glanc věnoval patnáctý díl své Ruské kroniky Ernstu Něizvěstnému a událostem, které oživily téma vztahu mezi uměním, církví a státem. Milan Pitlach se zabývá architektonickými úpravami, kterými prošel Pražský hrad v posledních letech, a v jeho závěrech převažuje pocit zklamání.
Pavla Pečinková recenzuje výstavu Nejskromnější umění v Obecním domě a dvě knihy věnované Janu Zrzavému -- nad nimi vyslovuje názor, že "'cesta k duši' je pro současnou kunsthistorii velmi tvrdým oříškem, protože přesahuje rámec jejích standardních metodologických nástrojů". Kateřina Záhorová analyzuje publikace skladatele a dirigenta Petra Kofroně, Michael Špirit vyzdvihuje knihu Petra Holmana Březiniana.
Nad sbírkami Ivana Schneedorfera, Ivana Wernische a J. H. Krchovského si Marek Vajchr znovu "uvědomil, že sebevzdornější gesto autora, který neví nebo si nechce připustit, že zachovat věrnost sobě samému znamená především vzdorovat svým slabinám, a ne opakovat se a žít z podstaty, nemůže vyznít jinak než naprázdno". Vladmimír Mikulka uvažuje o posledním ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka, v němž převládaly moderní interpretace klasických děl: "originalita" se tu ovšem "měnila ve svévoli a domněle překvapivé inscenační postupy nebezpečně blížily novým klišé".
Hana Svobodová a Michal Kosák píší o dalším svazku spisů Richarda Weinera, Anita Pelánová o výboru z textů Maxe Beckmanna, které se péčí Stanislava Kolíbala ocitly v "historickém vakuu", Zdeněk Lukeš oceňuje monografii Karla Řepy a uvažuje o přestavbách a replikách v české architektuře. Otázka "Ten knedlíček je volný?", jíž svůj text uvozuje Karel Haloun, nečekaně směřuje k příkladům praxe, s níž se lze setkat v oblasti naší současné knižní grafiky.
Petra Schnura zaujala kniha Jana Tesaře Zamlčená diagnóza, která "není ani samolibou recepturou na společenské neduhy, ani exhibicionistickou knihou pamětí, nýbrž vášnivou výzvou k celospolečenské diskusi o tom, co zůstalo přikryto listopadovým sametem". O tom, že Tesař za své názory ručí svou osobní zkušeností a životním postojem, svědčí i jeho a Vašíčkův text, které uvěřejňujeme v rubrice Dokumenty -- mj. pojednávají o jejich společném pobytu ve vězení. Také Jindřich Pokorný se vrací k "předlistopadovým odvráceným dějinám", tentokrát ve svědectví o vzniku a vydávání časopisu Kritický sborník. Kromě rozhovoru s nakladatelem Karlem Kerlickým najde čtenář v KP RR č. 28 ještě další glosy a redakční rubriku Vytrženo -- k ní se tentokrát vztahuje oddíl Ohlasů.
TIP!
Časopis 24 - rubriky
Časopis 24 - sekce
DIVADLO
Andrew Scott se vrací v inscenaci Slunce v pasti!
Andrew Scott ví, co to obnáší být hvězda. Už od první série populárního seriálu Sherlock, kde si zahrál mistra celý článek
HUDBA
The Smile se členy Radiohead vezou do Prahy nadšené recenze
Britská kapela The Smile vyráží na začátku června na evropské turné na podporu svého druhého alba nazvaného Wa celý článek
OPERA/ TANEC
Premiéra 24 Bohemia Baletu se vrací
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, se vrací s komponovaným programem Premiéra 24 do Diva celý článek