zvláštní poděkování
Quantcom.cz

ROKENROL - osobní odvaha té doby

ROKENROL

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadlo Studio Dva uvedlo další premiéru, tentokrát inscenaci Miroslava Hanuše ROKENROL. Diváci se mohou těšit na hudební show na počest krále českého rokenrolu Mikiho Volka. Tato inscenace byla v české premiéře uvedená ve Středočeském divadle Kladno, ale… Inscenace JAK UMŘÍT NA ROKENROL byla zasažena protiepidemickými opatřeními. Nakonec se svého uvedení dočkala. Inscenační tým je pro pražské uvedení zachovaný. K několika změnám došlo i v obsazení: hlavní představitel Mikiho Volka Jan Krafka účinkuje v obou nastudováních. Postavu Mikuláše si v Praze zahrál Miroslav Hanuš. Z Kladna do Prahy doputovala i představitelka Anděla 2 Anička Ruseva. A jak to v Praze všechno dopadlo?

Autor Miroslav Hanuš vsadil na jednotné prostředí pro ohlédnutí za nevšedním životem Mikiho Volka. Zve nás na jízdu v tramvaji, kde se potkáme nejen s Mikim Volkem, ale i s postavou Mikuláše, kterého provázejí Andělé. Tento základní půdorys umožnil autorovi si s námětem doslova vyhrát. Diváci jsou svědci různých proměn, ať snových nebo reálných. Chybět nemůže trochu autorské licence a osobitého pohledu autora, byť jistě inspirovaného životními skutečnostmi a postoji hlavního hrdiny.
Miroslav Hanuš obstál i jako režisér, velmi dobře si poradil s jednotlivými proměnami prostředí, fabulacemi a souhrou jak ústředních představitelů, tak i company. Ta velmi dobře funguje nejen v přestavbách a úpravách scény, ale i v tanečních číslech, nepostradatelná je jako dav. Celý kus vychází a je inspirovaný životem hudebníka. Na místě je zkušený Milan Potoček, ať už jako autor scénické hudby, ale také autor aranžmá a hudebního nastudování vůbec. Jeho zkušenosti z různých inscenací v Divadle v Dlouhé (např. Jak jsem se ztratil a mnoho dalších) předznamenaly dobrý směr i v této inscenaci. Důležité je, že režisér Miroslav Hanuš spolu s autorem hudebního nastudování Milanem Potočkem na sebe velmi dobře slyší a to je velké plus.

Výtvarníci scény Anna Forstová a Nikola Tempír vsadili na přiznanou otevřenou scénu, kdy kapela je na vyvýšeném praktikáblu, a jak jsme zmínili, základem textu je jízda tramvají. To není jen prvoplánové využití dopravního prostředku, kde se Volek pohyboval ve velké míře v nočních hodinách a k tomu všemu často v alkoholovém nebo drogovém delíriu. Důležitou roli hraje elektřina. Tramvaj se díky ní pohybuje, a rokenrol ji používá pro své nástrojové obsazení. Ve výsledku se jedná o elektrizující jízdu i hudbu. Otevřená scéna klade důraz na underground, z kterého rokenrol té doby vychází, rovněž tak i samotný osud Volka je jakési podzemí lidské společnosti.
Představitel Mikiho Volka Jan Krafka byla šťastná volba. Autor dramatizace Miroslav Hanuš by pravděpodobně bez tohoto představitele nemohl daný kus vůbec napsat. Jan Krafka si dobře poradil se stylizací rokenrolového zpěváka, ale zejména obstál v pěveckém podání. Velmi dobře pracuje s emocemi postavy, zejména v jeho niterném vyznání, ale i postupném odhalování jeho trápení. Na druhou stranu se dokáže velmi rychle přerodit energizujícího zpěváka, který je svými posluchači, pódiem a písněmi uzdraven. Byť se jedná jen na okamžik jeho vystoupení před diváky.
Herec Miroslav Hanuš tentokrát v roli Mikuláše. Ta postava není náhodná. Umožňuje přepínat mezi realitou a snem. Dává prostor k maskování a přetvářce dané doby. Zejména umožňuje zastírat skutečnou identitu. Ve spojení s alkoholem a prášky Volka pak stírá skutečnost a sen. Miroslav Hanuš opětovně potvrdil své herecké i režijní kvality. Velmi rychle mění dikci, zejména v částech, kdy je neúprosný a zlý, zakomplexovaný pracovník státní bezpečnosti. Další jeho poloha je postava Kabaretiéra, který podobně jako příslušník STB, může velmi hravě ovládat dav a hlavně s ním manipulovat. Obě roviny mají základ v jeho silné touze vyniknout a předvádět se, být věrný režimu.
Trojice Andělů Eva Leimbergerová, Anežka Rusevová a Lucie Pernetová je skvělá. Všechny tři představitelky podávají kvalitní pěvecký, taneční i herecký výkon. Jejich taneční kousky spojené s akrobatickými prvky vzbuzují obdiv a také náležitý potlesk diváků.

Inscenace ROKENROL je plně elektrizující a dynamizující. Vedle silné energie rokenrolu nabízí objasnění svědectví absurdní doby, která vychází z románů Franze Kafky. Jeho Proces je základem nesmyslných postupů a reakcí společnosti. Vedle zla, ale stále zůstává dobro v podobě nezávislé hudby, ta sice byla okleštěna schvalovacími procesy, ale cestu k neortodoxní interpretaci si vždycky proklestila. I když základem průniku těchto podzemních bystřin na povrch byla vždycky osobní odvaha. A tu Miki Volek měl.

www.studiodva.cz

29.1.2024 11:01:35 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek


EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek


Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Festival Praha žije hudbou opět zaplní ulice

Praha žije hudbou 2023

Veřejná prostranství hlavního města opět po roce rozezní a roztančí festival Praha žije hudbou. Na více než dv celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Musica Antiqua Praha komplet všech alb

Přebal kompletu

V roce 1982 založil hudebník a muzikolog Pavel Klikar soubor Musica Antiqua Praha, který se rychle stal zjeven celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Jean-Louis Trintignant

Atentát v Paříži

Atentát v Paříži
Jean-Louis Trintignant, Gian-Maria Volonté a Michel Piccoli v hlavních rolích dramatu insp celý článek

další články...