Proces
autor: archiv divadla
V září 2007 proběhne v hamburském divadle Deutsches Schauspielhaus mezinárodní projekt s názvem PROJEKTION EUROPA. K účasti na něm bylo přizváno šest divadelníků z různých zemí Evropy, kteří by zde měli představit šest různých evropských příběhů. Jedním z šesti režisérů je i Dušan D. Pařízek, který si pro prezentaci České republiky vybral světoznámý románový fragment pražského německy píšícího autora Franze Kafky - Proces. První české uvedení inscenace se uskuteční v Praze 3. září 2007, kde otevře šestou sezónu Pražského komorního divadla v Divadle Komedie. Mezinárodní premiéra proběhne v sále Malersaal přední německé scény Deutsches Schauspielhaus in Hamburg 6. a 7. září 2007.
Hrají Martin Finger, Jiří Černý, Stanislav Majer, Ivan Acher, Martin Pechlát, Gabriela Míčová a Hynek Chmelař. Sscénář, scéna a režie Dušan D. Pařízek, kostýmy Kamila Polívková, hudba Ivan Acher. Nejbližší reprízy 10., 17. a 20. září 2007 v 19:30 h.
Proces je jedním z nejvýstižnějších podobenství existence, která byla kdy vytvořena. Dnešní doba je plná jevů svědčících o nadčasové metaforické kvalitě tohoto románového fragmentu: na jedné straně objektivní sledování osobních „dat“ z nejrůznějších oblastí života, na straně druhé stále silnější subjektivní pocit „pronásledování a utlačování“ okolím, které čím dál víc přestává respektovat intimní sféru jednotlivce, a tím bere člověku i poslední zbytky jeho niterných tajemství.
Ve druhé polovině dvacátého století byla základní metafora Procesu – brána v doslovném smyslu – vítaným klíčem pro reakci na totalitní politické systémy, jejich restrikce a vykonstruované procesy. Také tyto výklady Franz Kafka svým otevřeným dílem umožňuje. Jeho původní intence je ovšem hlubšího, intimnějšího a především existenciálnějšího původu. Kafka nás nechává nahlížet prostřednictvím vnímání a emocí Josefa K. na vnější svět, který se stává stále více nepřehledným. Přesvědčení, že se jedná o jakési vnitřní duševní drama jedné osoby potvrzuje také zvláštním způsobem redukovaná podstata všech postav, které vstupují do života Josefa K. Jejich jednání postrádá mnohdy logiku, ale téměř vždy emoce a motivace. Teprve ve styku s hlavní postavou získávají svůj význam a podmiňují její vnitřní pochody. Teprve ve styku s Josefem K. začínají existovat. Slouží tedy jako pilíře výkladu této postavy. Interpretace osudu Josefa K. je výzvou, která nás tedy logicky vedla pryč od asociací poukazujících na vnější (světské, reálné...) souvislosti zpět k samotnému Franzi Kafkovi.
TIP!
Časopis 01 (2013) - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Režisér Sam Mendes nastudoval Krále Leara
Program páté sezóny NT Live, cyklu přenosů divadelních her z Londýna do světových kin, obohatil další shakespe ...celý článek
Soirée Vasila Fridricha v Divadle Rokoko
V sobotu 25. ledna 2014 se do Divadla Rokoko přenese kousek Moravy. Od 21 hodin bude jeviště patřit Vasilu Fri ...celý článek
Odpočiňte si po vánočním stresu
Na sobotu 18. ledna od 17 hodin chystají Městská divadla pražská oblíbenou Dámskou jízdu v Divadle Rokoko. Odp ...celý článek
LiStOVáNí uvede thriller INFERNO
Šance dostat se na jeviště s knihou spisovatele, kterého zná celý svět, se neodmítá. Zvlášť, když u toho bude ...celý článek
Časopis 01 - sekce
HUDBA
Tom Vybíral Trio - Jazz Pictures About My Country
Když klasický kontrabasista, profesor Pražské konzervatoře, ale také bubeník a skladatel Tomáš Vybíral a skvěl celý článek
OPERA/ TANEC
Ještě jednou Spící krasavice
Závěr baletního roku ovládla Spící krasavice. Divákům nejen evropských kinech ji nabídl 16. prosince Balet Pař celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Novinky Finále Plzeň 2014
Filmový festival Finále Plzeň, který proběhne od 27. dubna do 3. května 2014 v plzeňské Měšťanské besedě, přip celý článek