Mimopražská profesionální divadla – současnost a budoucnost
autor: archiv
zvětšit obrázekAgentura Foibos, a.s., pořadatel přehlídky České divadlo, zve na seminář MIMOPRAŽSKÁ PROFESIONÁLNÍ DIVADLA – SOUČASNOST A BUDOUCNOST, který se uskuteční v rámci programu zlínského festivalu Setkání-Stretnutie ve středu dne 19. května 2010. K diskusi jsou pozvané rozhodující politické osobnosti centrální, krajských a městských úrovní, ředitele divadel a umělecké šéfy profesionálních souborů i divadelní teoretiky.
Dovolte, abychom se u příležitosti pořádání XV. ročníku přehlídky České divadlo hlouběji zamysleli nad otázkami, které neřešené, či nedořešené, ve svém důsledku ovlivňují společenskou funkci i umělecké hodnoty divadelní produkce.
V 90.letech byla zahájena transformace divadelního systému, skončil státní monopol provozování divadel, většina jich přešla do správy měst, začal působit soukromý sektor a vznikly desítky divadelních, tanečních a alternativních souborů.
Žádné divadlo nebylo transformováno jako veřejnoprávní instituce, jak se stalo zákonem vysokým školám, Českému rozhlasu, České televizi aj.
Stěžejním profilujícím typem je dosud typ repertoárového divadla s právní subjektivitou příspěvkové organizace.
21 českých měst má jeden nebo více profesionálních souborů všech žánrů a v ČR působí 51 subjektů s více než 90 pravidelně provozovanými scénami, 80 profesionálními soubory. Desítky dalších souborů vytvářejí zájezdová představení divadlem se zabývajících agentur.
Až na výjimky, kdy divadlo spravuje stát – Národní divadlo, nebo kraj – Jihlava a Český Těšín, jsou zřizovateli profesionálních divadel města. Je tedy zřejmé na kom dnes spočívá tíha odpovědnosti.
Zkušenosti, které jsme při organizaci přehlídky České divadlo získali, ukázaly mimořádně jasně, že města se chovají jako velmi dobří hospodáři a vůbec nedošlo k tomu, že by divadlo bylo zrušeno ve prospěch jiných finančních potřeb města. V rámci festivalu jsme uspořádali výstavu, která prošla řadou divadelních měst, mnohé návštěvníky doslova překvapilo, jak plané byly obavy ze zániku divadel, ba vesměs se ukázalo, že městská zastupitelstva dbala i o modernizaci technického zázemí, i o to, aby stav divadelních budov přispíval ke společenské úrovni života i reprezentaci města.
Koncepce divadla představuje složitý soubor navzájem provázaných problémů, který je bezprostředně spjat například s legislativou nevládních a neziskových organizací. Přístupy, jak ji řešit, mohou být velmi odlišné, to je dáno základními intelektuálními východisky.
Základní priorita našeho uvažování vychází z toho, že je potřeba se soustředit na regionální síť profesionálních divadelních souborů a profesionálních divadelních scén jako přirozeně rostlé substance českého divadelnictví.
S ohledem na historickou i současnou úlohu si tato síť zaslouží, abychom přemýšleli nad její systémovou celospolečenskou podporou. Jejich funkce není totiž jen umělecká, ale velkou měrou podporující růst kreativity mladé generace a nezanedbatelný je jejich sociálně-kulturní účel. Navíc divadla působí často ve velmi architektonicky a urbanisticky cenných budovách, které spoluvytvářejí genius loci českých měst.
Divadlo do značné míry také pozitivně odpovídá na otázky, jaké je místo českých historických zemí „na křižovatce“ Evropy. Etablovaly se zde festival německého divadla, festival česko-slovenského divadla, festival evropských regionů. Celkem probíhá v ČR v kalendářním roce 97 festivalů (63 činohry, 16 tance, 15 loutek, 8 muzikálů, 8 oper, 7 pantomimy, 4 baletu).
Naléhavou koncepční otázkou tedy je: Jak zajistit participativnější, spravedlivější a dlouhodobě stabilnější systém financování sítě profesionálních divadelních scén, když definujeme veřejnoprávní zájem na jejich existenci?
V odpovědi na tuto důležitou otázku by měly mít za asistence státu rozhodující koordinační slovo kraje, zvláště když z hlediska rozpočtů měst je stále obtížnější financování divadel, zvláště pak vícesouborových divadelních subjektů ( s operním, operetním a baletním repertoárem), kde vznikají vyšší nároky na dotaci zejména sborových těles.
Za užitečné považujeme, že je tato síť repertoárových divadel fungujících na základě příspěvkových organizací, vystavena silné konkurenci ze strany komerčních a neziskových souborů. Nevýhodou této sféry je obtížné rozlišení jednoznačné hranice mezi komerčními a neziskovými aktivitami, co je byznysem a co je skutečnou veřejnoprávní službou a jak by se to mělo odrazit v dotační podpoře, kterou tato divadla dostávají.
V neposlední řadě by měl také Institut umění – Divadelní ústav navázat na své studie, např. „Transformace divadelního systému v České republice“ , a zpracovat aktualizovanou koncepci českého divadla. Doba se posunula proti lavině přístupů a koncepcí z počátku 90.let, které na jednu stranu používaly ultraliberální rétoriku a na straně druhé žádaly stát ve jménu „vyšších ideálů“ , aby financoval státní divadla a umělecké penze.
Rovněž současná globální krize destiluje to podstatné od nepodstatného a dává zapomenout na některé nerealistické sny. Diskuse o koncepci by měla třeba jen „per partes“ ukázat hlavním hráčům na tomto poli, tedy městům a krajům, kudy může vést smysluplná cesta dál.
Na setkání s vámi se těší Dr.Oldřich Janota, dramaturg agentury FOIBOS a.s. a PhDr. Tomáš Hájek, člen poroty přehlídky České divadlo.
TIP!
Časopis 43 (2011) - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Petr Kolečko: VEJCE
V úvodu sezóny 2011/2012 uvede Experimentální prostor ROXY/NoD ve světové premiéře novou inscenaci tandemu Ko ...celý článek
Pardubice hrají (v) Hradci
Východočeské divadlo Pardubice pravidelně hraje na zájezdech, mezi nimi se samozřejmě objevuje i hostování v s ...celý článek
Styl Dereva je Derevo
Skupina fyzického divadla DEREVO po roce a půl opět přijíždí do Prahy, aby již tradičně v Paláci Akropolis uve ...celý článek
Nemravnost a Googling na Zahradě
Pražští příznivci mladého divadla nezůstanou první listopadový večer o hladu. Dvojitou porci jim chystají v KC ...celý článek
Dva střevíčky pro Popelku
Divadlo rozmanitostí v Mostě uvádí novou inscenaci pohádky DVA STŘEVÍČKY PRO POPELKU.
Popelka již v re ...celý článek
Carol Rocamora: Tvá ruka v mé dlani
Česká premiéra hry americké autorky inspirovaná milostnou korespondencí slavného ruského dramatika A.P.Čechova ...celý článek
Nová komedie Slováckého divadla už za pár dnů
Už jen pár dnů dělí divadelníky uherskohradišťské scény od uvedení nové komedie. Poslední říjnový den je čeká ...celý článek
Druhou sezónu scénických čtení ve Východočeském divadle otevře ONA
Východočeské divadlo Pardubice ve středu 2. listopadu zahajuje již druhou sezónu cyklu scénických čtení součas ...celý článek
Hledám holku pro Hérakla…
První pohádka Divadla Tramtarie v sezóně 2011/2012 se jmenuje Hledám holku pro Hérakla. Zn. Spěchá! Autorský t ...celý článek
Časopis 43 - sekce
HUDBA
James Morrison vydal třetí studiovku
Poslední více dva roky byl kolem Jamese Morrisona spíše klid. Českých éterem se naposledy prohnal v duetu Brok celý článek
OPERA/ TANEC
Operní tip na 43. týden
Koncert z Pražské konzervatoře
O tom, že se na Pražské konzervatoři bude učit také zpěv, bylo rozhodnuto už celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Václav Radimský (1867 - 1946)
Ve výstavních prostorách druhého patra Městské knihovny na Mariánském náměstí v Praze připravila Galerie hlavn celý článek