Králova řeč: rovina osobní vady a panovnické odpovědnosti
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekMěstské divadlo Mladá Boleslav uvedlo v premiéře inscenaci Davida Seidlera KRÁLOVA ŘEČ. Na česká jeviště doputovala v roce 2013, kdy ji poprvé představila Mahenova činohra v Brně (Martin Sláma a Ladislav Frej). V tom samém roce ji uvedlo Divadlo pod Palmovkou (Martin Stránský a Dušan Sitek) a Divadlo F. X. Šaldy Liberec (Zdeněk Kupka a Martin Polách). Následovalo Východočeské divadlo Pardubice (2014), Slovácké divadlo Uherské Hradiště a Západočeské divadlo Cheb (2017), Divadlo Šumperk a Divadlo Most (2020). V kontextu dějin a hlavně přístupu k handicapovaným lidem je tento text stále aktuální.
Režisér Petr Mikeska obsadil do hlavních rolí Radima Madeju (Bertie, vévoda z Yourku) a Petra Bucháčka (Lionel Logue, australský logoped). Inscenace řeší několik rovin: odpovědnost za celý národ, třídní hierarchii (Bertie je z královské rodiny, Lionel je australský emigrant), otázku dějin (nástup Hitlera k moci, napadení Polska). Právě rovina osobní v kontrastu s dějinami monarchie tvoří vždy zajímavý námět pro inscenační týmy a zároveň i pro diváka. Petr Mikeska je již s textem dobře obeznámený, díky své předchozí inscenační praxi. Samozřejmě v tomto novém nastudování je jiné obsazení, a to je právě to, co podmiňuje nový výklad a hlavně jinou interakci.
Scénograf Michal Syrový dodržuje povinné reálie dané autorem jako jsou např. modely letadélek. Velice jednoduchým způsobem řeší rozhlasové studio, které podtrhuje velkým mikrofonem zavěšeným uprostřed scény, rovněž červené blikající světlo: VYSÍLÁ SE, uprostřed proscénia zdůrazňuje dosah a dopad rozhlasového vysílání. Stěžejní dějinné okamžiky (Hitlerův projev, pohřeb krále Jiřího V., korunovace Bertieho…) jsou promítané v autentických záběrech. Tím je dění na jevišti umocněné a propojené s realitou.
Kostýmy Agnieszky Páté Oldak jsou dobové, charakteristické pro jednotlivé postavy, zejména lze ocenit pompézní výraz u dvojice David a Wallis Simpsonová (Milan Ligač a Svatava Hanzl Milková). Jejich kostýmy jsou provokativně výrazné. Naopak střídmost a rozvaha ladí s Alžbětou, vévodkyní z Yourku (Hana Marie Maroušková).
Petr Bucháček se svou rolí Lionela Logue skutečně potkal. Dobrosrdečný a hlavně velmi empatický (jak ke klientům, tak ke své ženě). Trochu neortodoxní, s velkou dávkou selského rozumu. Velmi přirozeně umí zahrát šmíráckého herce, který v konkurzech sklízí jeden neúspěch za druhým. Jeho součinnost a odhalování Bertieho neúspěchu je velmi zajímavé a jistě dokáže inspirovat mnohé.
Nedílnou jeho souputnicí je Myrtle, manželka, povoláním prodavačka (Karolina Frydecká), dokáže ho všeobjímat svou láskou, ale vedle toho umí dát najevo svou nespokojenost nebo rozhořčení. Podobné generační role ji velmi sedí, je v nich pevná a přirozená.
Ústřední dvojice Bertie (Radim Madeja) a Alžběta (Hana Marie Maroušková) jsou podobně jako předchozí pár velice spolu spjatí, vzájemně se doplňují. Jednomu záleží na druhém. Má to ovšem jeden velký háček: do jejich soužití vstupuje jeden neúprosný a vtíravý nepřítel - královský protokol. Právě ten se snaží Lionel rozbourat. Hana Marie Maroušková je ve své postavě přiměřeně odměřená, ale zároveň empatická. Nejde za hranice protokolu, tak jak je to žádáno.
Radim Madeja si s postavou Bertieho doslova hraje jako kočka s myší. Do děje vstupuje jako zakomplexovaný, utiskovaný outsider, ale přeci jen člen královského rodu. Vedle toho se postupně odhaluje ve své hluboké chytrosti. Postupně získává velkou sebedůvěru, až nakonec vystoupí na veřejnosti v plné síle a odhodlání. A to je přesně dávka, která vyvěrá z hloubky jeho šlechtické povahy, která se honosí rovným jednáním a odpovědností za trůn a tím za celý národ a všechny kolonie. V tom tkví jeho panovnická síla. Jeho postava se vyvíjí a proplouvá všemi úskalími svého handicapu.
Inscenace KRÁLOVA ŘEČ nezachycuje jen vadu řeči panovníka, ale v druhém plánu zdůrazňuje řeč panovníka v nejtěžších chvílích celé monarchie, kdy se musí projevit jako silný vůdce a představitel všech poddaných, kterým musí dodat sílu a sebevědomí. A to všechno s uvědoměním, že jakýkoliv přešlap bude díky rozhlasovému médiu znásoben.
www.mdmb.cz
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Petr Hapka – 80 let
Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 21. týden
Egypt (1/6)
Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru celý článek