Ilona Smejkalová: Příběh našeho hrdiny je skutečným příběhem privatizace
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekO uvedení světové premiéry inscenace Privatizace jsme vás již informovali na prvním kulturním portále Scena.cz. Nyní přinášíme podrobnější informace. O čem všem text autorského dua Petra Erbese a Borise Jedináka je? Proč rezonuje právě teď? Proč toto téma ožívá na Nové scéně Národního divadla. To nám přibližuje osoba nejpovolanější – dramaturgyně Ilona Smejkalová.
Snažíme se, aby všechny tituly Činohry ND byly provázány jak s českou, či dejme tomu středoevropskou historií, tak i s tím, čím v současnosti aktuálně žijeme. I letošními inscenacemi na Nové scéně – projekty 100 songů a Privatizace – reagujeme jak na současnost, tak vlastně i na události poměrně nedávné. Ostatně, ve všech činoherních titulech aktuální sezony Národního divadla se zjevuje vize rozvrácené a znovu konsolidované krajiny. Právě proto jsme v autorské inscenaci Petra Erbese a Borise Jedináka Privatizace chtěli zkoumat především zásadní okamžik českých dějin, který ovlivnil životy nás všech…
Primárně to byla jedna výzva – „dozvědět se!“. Čím více jsme totiž o tématu privatizace přemýšleli, tím více se naše idea stáčela k osudu jednoho konkrétního hrdiny, Petra Kellnera. Kolem tohoto člověka vzniklo už za jeho života jakési podivné informační vakuum, které se po nečekané, tragické smrti ještě prohloubilo. Naše autorská inscenace sice vychází ze vzpomínek a svědectví mnoha lidí, přesto někteří z (námi oslovených) respondentů rozhovor odmítli. Tím spíše děkujeme všem dalším, kteří se nám se svými zkušenostmi a příběhy svěřili.
Hlavní postava budí zákonitě emoce, často i poněkud extrémní. Logicky – tento „neviditelný člověk“ měl na českou politiku a společnost vliv jako málokdo. Motiv neviditelnosti i motiv opuštění a samoty na vrcholu moci nás proto na osudu ústředního hrdiny zaujaly především. Právě jeho příběh je totiž skutečným příběhem privatizace – a naše inscenace také mnohem víc vypovídá o privatizaci jednoho konkrétního lidského života než o privatizaci jako takové. A možná vypovídá svým způsobem i o nás. Privatizace totiž neznamená jen převod veřejného majetku do soukromého vlastnictví, ale zejména změnu veřejného na soukromé.
Podobné propojení dokáže diváka výrazně aktivizovat, zároveň brání prvoplánové předpojatosti. I když jsme si často kladli hypotetické otázky typu „Jaké by to bylo být miliardářem?“ a občas jsme tragikomicky reflektovali i svoji vlastní neutěšenou finanční situaci, v našich debatách nakonec převážila sociální, lidská a rodinná témata. Když se totiž člověk probírá všemi knihami a články, které o Petru Kellnerovi za života i po jeho smrti vyšly, a vnímá extrémní mediální pozornost, která jej pronásledovala, najednou leccos chápe, možná i jeho přepjatou touhu být neviditelným.
Během zkoušení mi jeden z herců řekl: „Když vyšlo obsazení, říkal jsem si, proč jste mě obsadili?! Co mám vlastně k privatizaci říct, co můžu inscenaci přinést, když jsou mi devadesátky a kupónovka vzhledem k mýmu věku tak vzdálený… A vidíš, teď mám pocit, že mě ke každý jednotlivý otázce na zkoušce něco napadá, že mě v tom příběhu něco provokuje, že nejde jen o téma peněz. Nějak se v tom totiž poznávám i já sám.“ Myslím, že nebyl a není jediný, kdo to tak cítí. A přála bych si, aby si podobný pocit z inscenace odnesli i sami diváci.
Rozhovor s Ilonou Smejkalovou odhaluje mnohovrstevnatost inscenace Privatizace a nabízí pohled do zákulisí jejího vzniku. Přijďte se podívat, jak se tento příběh přetváří na jevišti Národního divadla. Světová premiéra se uskuteční 30. a 31. ledna 2025 na Nové scéně.
www.narodni-divadlo.cz
TIP!
Časopis 06 - rubriky
Časopis 06 - sekce
HUDBA
Michal Horák a Kato nový song a klip
Michal Horák je muž mnoha tváří. V posledních měsících stihl být mimo jiné jedním ze tří králů, ostříleným pis celý článek
OPERA/ TANEC
Blodkova opera V studni ve stereofonní verzi
U příležitosti 150. výročí úmrtí slavného českého skladatele Viléma Blodka připravil Supraphon pro milovníky o celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Malrauxovo imaginární muzeum poprvé v češtině
V Nakladatelství AMU vychází známé esejistické dílo francouzského spisovatele a politika Andrého Malrauxe. V k celý článek