zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Balet Národního divadla chystá Popelku

Z baletu Popelka

autor: Pavel Hejný  

zvětšit obrázek

Pohádku POPELKA na hudbu Sergeje Prokofjeva připravuje soubor baletu Národního divadla na 14. a 15. dubna 2011 po Svěcení jara jako svou druhou velkou premiéru sezony. Mimořádná podívaná není určena jen dětem, ale díky jedinečné fantazii tvůrců může zaujmout i dospělé. Vizuální zážitek umocní živá hudba: hraje orchestr Národního divadla, diriguje David Švec.

Balet Popelka se na prknech historické budovy ND objeví již pošesté. Petr Zuska, umělecký šéf baletu ND, o ní napsal: „Tentokrát půjde o šarmantní verzi vynikajícího choreografa a režiséra Jeana-Christopha Maillota, jenž je rovněž dlouholetým šéfem slavného souboru Ballets de Monte Carlo, pro který bylo toto představení před 12 lety vytvořeno.“

Pro nastudování se souborem ND vybral Petr Zuska Popelku, neboť ji považuje za jeden z vrcholů Maillotovy tvorby, a sice pro všestrannou divadelnost působící téměř na všechny smysly. Vysoce hodnotí původnost multifunkční scény, jemnou extravaganci kostýmů (obojí je dílem Jérome Kaplana), citlivou režii i bohatou choreografii J.-Ch. Maillota: „Dokonalá vyváženost a souhra všech aspektů vytváří vskutku výjimečnou podívanou, kde nechybí pohádkově kouzelná poetika, přirozená lidská emoce radosti, smutku, lásky i nelásky, ale také nadhled a humor.“

Maillotovi se totiž představa zjevného zla ve staré Perraultově pohádce jevila jako příliš prostoduchá. Toužil po tom, aby jeho postavy na jevišti skutečně ožily, nechtěl, aby vnitřní zlo bylo prvoplánově ilustrováno jednoznačnou vnější ošklivostí či směšností. A tak pro podtržení svého záměru využívá i svérázně stylizované gestiky a mimiky.

Sám v anglickém tisku vysvětlil své pojetí: „Musím říct, že jsem byl okouzlen Prokofjevovou partiturou, avšak také tím, že příběh byl tak hloupoučký, tak jednoduchý. Zajímalo mě, jak je možno dát dramatický náboj ději, který je obecně prezentován jako průhledný, nekomplikovaný a vlastně nezajímavý. Šlo mi tedy o to, aby nitro Popelčiných sester působilo velice groteskně. Navenek se naopak mají jevit jako velmi krásné. Účelem bylo nenarušit úplně linii příběhu, a přitom změnit úhel pohledu.“

Významný choreograf, nositel mnoha ocenění a čestných řádů, by nebyl Francouzem, kdyby jeho dílo neneslo i lehounké dotyky Erótovy. Petr Zuska navíc upozorňuje, jak si Maillot hraje s přirozeným i nadpřirozeným a „otevírá obrázkovou knihu, která je nám známá i neznámá...“ Pro pohádku přitom i tentokrát zůstává tím podstatným velká lidská láska, která překoná všechno zlo a intriky.

4.4.2011 23:04:12 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 41 (2016) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Baletní pohádka Malá mořská víla

Malá mořská víla (Foto: Martin Stranka)

„Daleko v moři je voda tak modrá jako květy nejkrásnějších chrp a tak jasná jako nejčistší sklo, ale vel ...celý článek


Orffovy opery i pro nepoučené uši v ND

Chytračka  (Foto: Patrik Borecký)

Dvě dramaturgické lahůdky v rámci jednoho večera připravilo Národní divadlo na závěr října. Operní pohádky CHY ...celý článek



Časopis 41 - sekce

HUDBA

Priessnitz vydává nové album Beztíže

Priessnitz  (Zdroj: Adam Holý)

Nejen hodiny a dny strávené ve studiu, ale také intenzivní ruční práce i to je očekávané nové, a zřejmě posled celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dokumenty ke Dni republiky

Krok do prázdna Jana Masaryka aneb Dokonalý zločin

V Masarykových rukou
Filmový portrét slavného „děvčátka z poštovní známky s TGM“ Evy Haňové-Neu celý článek

další články...