Minnesotský sbor
Žádný, ani renomovaný zahraniční sbor nemá při a cappellových výstupech českých koncertních posluchačů, zvyklých na vysokou úroveň sborů domácích, předem vyhráno. Tím více jsem byl zvědav na červnový večer sbormistra Antona Armstronga a „jeho“ St. Olaf Choir z Vysoké hudební školy v Northfieldu (stát Minnesota), tedy ansámbl, který zdobí nápadně dlouhá tradice (založen 1912!) a který je v samotných USA považován za špičkový. Předesílám rovnou, že šlo o milé překvapení. Hosté se totiž v přívětivém akustickém prostředí svatojiřské baziliky (23. 6.) představili nejen jako pozoruhodně erudovaný smíšený sbor komorního typu, nýbrž i jako těleso, jež se obejde bez berliček podbízivě odlehčeného repertoáru a je schopno s nad-hledem (zpaměti) interpretovat velmi náročná čísla a cappellového reper-toáru. Tak například hned na úvod zařazené Sweelinckovo Cantate domino mu znělo jemně a lehce a jímavý mollově zabar-vený madrigal Thomase Weellese (When Davs Heard) se mu odvíjel v přes-ně nasazovaných vertikálách, evoku-jících varhany. O tom, že máme před sebou skutečně vyspělý ansámbl, nás ovšem definitivně přesvědčila samozřejmost, s jakou se tento minnesotský sbor zmocnil virtuózně rozjásaného Telemannova moteta „Jauch-zet dem Hern alle Welt“ (připisovaného též Bachovi – BWV Anh. 160). Byl to nádherný obraz vyspělého baroka, lehounce figurovaný, spontánně „rozhýbaný“, ozvláštněný efektními subito – dynamickými zvraty a při-tom ve srovnání s obecným evropským pojetím přirozeně civilní.
Z romantického repertoáru nám Arm-strong se svými svěřenci nabídl vedle zajímavě fugatovaného Dettova Ave Maria největší zážitky v nádherném Mendelssohnově sboru „Denn er hat sinen Engeln befohlen über dir“, podaném v příkladně vláčných frázích (jímavé alty!), a v Brucknerově sytě homofonním pásmu „Os Justi“, rozkrytém (na Brucknera) až nečekaně poeticky, odmonumentalizovaně, s báječně vychutnanými efekty harmonických průtahů. Snad největší překvapení nás ovšem čekalo v druhé půli večera, ve které jsme mohli mezi sborovými spirituály (v nichž byli hosté pochopitelně ve svém živlu) a čísly přídavkového charakteru vyslechnout i Mes-siaenovo „O sacrum convivium“.
Přiznám se, že jsem takový interpretační nadhled od amerických studentů nečekal. Moderní sbory jim zněly přirozeně, barokní polyfonie možná i o poz-nání spontánněji, než jsme zvyklí a ro-mantická hudba jako by měla v jejich podání dokonce blízko k francouzskému kouzlení s barvami a slovanské vláč-nosti.
Časopis 21 - rubriky
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
VČD otevře svou letní scénu na Kunětické hoře
Na rondelu hradu Kunětická hora již stojí amfiteátr, který je každoroční předprázdninovou scénou herců Východo celý článek
HUDBA
Waldemar Matuška výročí
Walda
Waldemar Matuška, který nás opustil před 15 lety, byl jednou z největších postav naší populární hudby celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Životy slavných - Edvard Munch
Munch
Čtyři tváře jednoho z největších umělců své doby. Norské životopisné drama (2023). Hrají: A. Ekker St celý článek