zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Riccardo Muti a orchestr milánské Scaly

Letošní, 11. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražský podzim, posluchačům nabídl – včetně vystoupení Kytarového kvarteta z Barcelony 17. 9., který se opakoval se stejným programem jako v Praze ještě v Městském divadle v Karlových Varech – sedmnáct koncertů. I když jeden z nich (17. 9. s americkou sopranistkou Lindou Mabbs) musel být vzhledem k tragickým událostem v USA a následnému zrušení všech mezistátních letů nakonec zrušen, z pes-tré festivalové nabídky si jistě vybral každý. Podle zcela zaplněných prostor Státní opery Praha, si své početné příznivce našlo v téměř třítýdenním kon-certním maratonu hned zahajovací vy-stoupení Filharmonického orchestru divadla La Scala z Milána, řízené slavným Riccardem Mutim. V jeho podání se 12. 9. rozezněly tóny předehry a baletní hudby Čtvero ročních dob z opery Giuseppe Verdiho Sicilské nešpory a Schubertovy Symfonie C dur zvané Velká, D 944.

Obě části Sicilských nešpor, naplněné ryze italskou oslnivou melodikou a temperamentními rytmy, zazářily v pro-vedení italských hostů v celém svém lesku i zvukové nádheře: pod taktovkou Riccarda Mutiho nebyly problémy v souhře ani v náročnějších technických úsecích a rovněž po výrazové stránce vyzněl do programu zařazený výběr plasticky a v široké dynamické škále.
Ani Schubertově Symfonii však nezůstali tito skvělí muzikanti nic dlužni. Obdiv vzbuzovala především jejich doko-nalá sóla v sekci dřevěných dechových nástrojů (zejména klarinetu a hoboje), pozadu ale nezůstaly ani vynikající výkony hráčů ze skupiny žesťů a tentokrát i – v kri-ti-kách mnohdy opomíjených – smyčců. Jejich sytý a jednolitý zvuk se nejen vý-borně pojil s ostatními nástrojovými skupinami (mj. perfektně sjednocenými rytmicky a dy-na-micky propracovanými i v nej-jem-nějších odstínech), ale dodával provedení tu správnou jiskru a švih.
Bouřlivě aplaudující publikum nechtělo umělce z pódia vůbec pustit, takže se nakonec museli vykoupit přídavkem, předehrou k Verdiho opeře Síla osudu. Při její brilantní interpretaci si český operní posluchač mohl pouze přát: kéž by tento orchestr a dirigent hostovali také při Verdiho (a nakonec nejen jeho) operních produkcích v Praze!

4.11.2001 Hana Jarolímková | rubrika - Festivaly

Časopis 21 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Festivaly

Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol

Magdalena Kožená (ZUŠ Open)

Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť ...celý článek


SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté

Milan Peroutka

V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu ...celý článek



Časopis 21 - sekce

DIVADLO

Na jevišti se objeví Věštkyně

Věštkyně

Na jeviště Divadla Na Fidlovačce přichází hostující inscenace Věštkyně. V hlavních rolích bláznivé komedie div celý článek

další články...