Baroko 2001 v Olomouci
Již po čtvrté uspořádala letos agentura Tomáše Hanzlíka ve spolupráci s olomouckou Katedrou hudební výchovy PdF UP a Vlastivědným muzeem Olomouc za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Olomouce, Goethe institutu Praha a Nadace Život umělce v době od 2. 8. do 3. 9. 2001 hudební festival Baroko. V jeho rámci se tentokrát uskutečnily čtyři komorní koncerty (3 z nich se konaly v kostele Vlastivědného muzea a jeden /varhanní/ v kostele Panny Marie Sněžné), tři představení dvou oper — Coronide V. Zouhara a Endymio T. Hanzlíka také ve Vlastivědném muzeu a dvě výstavy fotografií Baroko 2001 na nádvoří olomoucké radnice (vernisáž 7. 8.) a Kamenné stopy barokní Olomouce ve Vlastivědném muzeu (vernisáž 23. 8.). Na koncertech zazněly vedle děl soudobých skladatelů — světové premiéry oratoria Petrus německého skladatele a muzikologa Petera Tenhafa (*1953) a Hanzlíkovy (*1972) neobarokní opery Endymio i reprízovaného Zouharova (*1966) operního díla Coronide – kostýmy k oběma těmto operním inscenacím navrhla mladá olomoucká výtvarnice Vendula Johnová — zvláště barokní skladby autorů z řádů augustiniánů, cisterciáků, benediktinů a čtyř piaristů: novodobé premiéry tří mešních skladeb A. J. N. Brossmanna (1731-1798) Missa in a, V. Kalouse (1715-1786) Missa brevis ex F a V. Pelikána (1646-1700) Missa s. Adalberti a dílo J. Kopeckého (1696-1758) Vesperae de Matre Dolorosa.
Vedle „domácích“ souborů Damian s uměleckým vedoucím T. Hanzlíkem a Olomouckého komorního sboru (sbormistr Petr Šumník) na festivalu vystoupili zvláště rakouský varhaník Johannes Zimmerl (kromě děl Fresco-baldiho, Muffata a J. S. Bacha hrál skladby pěti rakouských skladatelů, pří-slušníků mnišských řádů P. Bruna (1611-1679), A. Esten-dorffera (1670-1711), J. B. Peyera (1678?-1733), C. Kolba (1703-1765) a J. G. Albrechts-bergera (1736-1809), vokální a in-strumentální komorní soubory pražská Capella Regia (uměl. vedoucí Robert Hugo), brněnský komorní sbor Ars Brunensis Chorus a Mu-si-ca Aeterna z Bratislavy (dirigent: Roman Válek).
Olomoucký festival Baroko si získává stále větší přízeň posluchačů – zvláště koncerty i operní představení v akusticky velmi příhodném (ale pro interprety často i zrádném) prostoru odsvěceného kostela ve Vlastivědném muzeu s několikavteřinovým dozvukem (byly většinou vyprodány) – a zvláště svojí dramaturgickou průbojností a vynalézavostí se řadí po bok „tradičních“ významných festivalů konaných v hanácké metropoli, jako jsou Mezinárodní varhanní festival, Olomoucké hudební jaro, Svátky písní i Podzimní festival duchovní hudby.
Časopis 21 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté
V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu ...celý článek
Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol
Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť ...celý článek
Pražské jaro v první třetině
Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž ...celý článek
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Výlet žáků ZŠ Pražačka na brněnský muzikál Heidi
V sobotu 11. května 2024 se žáci ZŠ Pražačka spolu s rodiči vydali na nezapomenutelný výlet do Brna. Tento den celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Švédské intimní drama Naděje
Naděje
Anja má krásnou rodinu, milujícího partnera i úspěšnou kariéru. Její život roztříští diagnóza rakovi celý článek