Harmonia Mozartiana Pragensis u sv. Martina ve zdi
Soubor Harmonia Mozartiana Pra-gensis, vedený dirigentem Richardem Heinem (SRN) a fagotistou Lubošem Fajtem, se systematicky věnuje interpretaci skladeb, jež byly označovány jako tzv. „harmonie“. Jde většinou o okteta (dva hoboje, dva klarinety, dva lesní rohy a dva fagoty, k nimž je příležitostně připojen i další nástroj – v tomto případě kontrafagot).
Ke koncertu v kostele sv. Martina ve zdi (17. 9.), který nastudoval francouzský host Eric Baude-Delhommais, byl přizván ještě na Kypru působící český pianista Zbyněk Maruška. Toho osmičlenný ansámbl doprovodil v Concertinu pro cembalo skladatele z prvé poloviny devatenáctého století Josefa Triebensee. Po nepříliš nápaditých Variacích téhož autora na téma z Mozartovy opery Don Giovanni nepřineslo ani Concertino po skladebné stránce nic pře-vratného. V melodické invenci zůstal Trieben-see v zajetí derivátu ze vzorů německého klasicismu; navíc je tu sólový part téměř překryt dechovým doprovodem (Maruška hrál na klavír; kdyby byl opravdu volil cembalo, nebylo by ho patrně slyšet vůbec). Baude-Delhommais řídil pak ve světové premiéře skladbu Luciena Guérinela (1930) Rives effleurees. Slohově to byl ovšem prudký skok; z ně-ko-likadílné skladby nejatraktivněji zapůsobila druhá část, jejíž kompozičně do detailu propracovaná a promyšlená scherzová hravost v přechodech melodické linky mezi party má spontánní, muzikantsky živý spád. U ostatních vět, jež mají programový charakter (škoda jen, že dirigentovu v češtině a francouzštině pronesenému výkladu nebylo v chrá-mo-vém prostoru rozumět), mi trochu vadil poněkud rétorický, quasi „recitační“ a pateticky nadnesený styl hudebního vyjádření.
Přirozeným vrcholem koncertu se tak stalo provedení Partity F dur, op. 33 Františka Vincence Kramáře, jímž se program vrátil zpět do předminulého století. Neobyčejně vtipně formovaná melodika skladby, kterou objevil Eric Both ve Francouzské národní knihovně v Paříži, barevně pestré posazení nástrojů a bo-ha-tá rytmická struktura činí z Kra-má-řo-vy partitury velmi zajímavý doklad autorovy kompoziční dovednosti.
Výkon okteta (v Quérinelově skladbě se k němu přidal ještě kontrafagotista) byl po celý večer kabinetní ukázkou perfektní dechařské instrumentalistické jistoty a vyzněl naprosto přesvědčivě i v pro-středí akusticky ne právě ideálním. Škoda, že do pečlivě připraveného tištěného programu se už nevešla jména devíti hráčů – všichni si uvedení zasloužili.
Časopis 21 - rubriky
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
Festival queer divadelního umění WILD!
Poslední květnový týden zavítá do pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soud celý článek
HUDBA
Sunnbrella Davida Žbirky představí debutovou desku
Česko-britský hudebník David Žbirka, syn Mekyho Žbirky, uvede 4. června 2024 na brněnské Flédě debutovou desku celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Broumov je pátým městem v řadě hostícím kulatý stůl
Ve čtvrtek 23. května 2024 se v Broumově uskuteční kulatý stůl v rámci projektu Closing the Gap pořádaném orga celý článek