Zkrocení zlé ženy v Národním divadle
Balet Národního divadla uvede 27. a 28. února 2003 premiéru Zkrocení zlé ženy. Poprvé v celé historii tak bude na naší první scéně uvedeno dílo jedné z největších choreografických postav dvacátého století, uměleckého šéfa Stuttgartského baletu Johna Cranka (1927-1973). Hudbu složil Kurt-Heinz Stolze na motivy Domenica Scarlattiho. Balet ND připravuje tuto inscenaci pod vedením zahraničních asistentů choreografie Jane Bourne a Ivana Cavallariho. V roli Petruchia se v několika alternacích představí Alexander Katsapov, Filip Veverka a Lubor Kvaček. Kateřinu budou střídavě tančit Tereza Podařilová, Zuzana Susová a Andrea Kramešová.
Libreto baletu podle Shakespearova dramatu upravil zjednodušením literární předlohy choreograf John Cranko. Tento světoznámý choreograf a novátor baletu pozvedl taneční vyjádření tak, že změnil celou strukturu baletu. Byl duchovním otcem mnoha vynikajících tanečníků i choreografů, např. i Jiří Kylián tančil v jeho souboru. John Cranko zemřel předčasně a nečekaně v Dublinu v roce 1973.
Na přípravě baletního představení se podílela vytvořením scény a kostýmů Elisabeth Dalton, výtvarnice, která osobně pracovala s Johnem Crankem a navrhla i výpravu k jeho Romeovi a Julii.
Asistentkou choreografie je Jane Bourne, choreoložka Stuttgartského baletu, která byla pověřena záznamem repertoáru Crankových baletů pomocí Benesh notace. Mimo to pracovala na mnoha prestižních světových scénách. V tanečním světě je více známa Labanova notace, která je ale pro svoji složitost záznamu i „čtení“ poměrně málo rozšířena a není proto vhodná pro denní záznamy. Benesh notace je jednodušší, zřetelnější a vizuální, protože se zaznamenává přímo na notovém papíru současně s hudbou.Videozáznamy dnes už usnadnily, zrychlily a zpřesnily možnost zaznamenání tance a detailního pohybu. Ale i tak má většina „velkých“ baletních souborů svého choreologa.
Zkrocení zlé ženy je v ND uváděno po prvé. Je to představení velmi náročné technicky, protože všechna gesta a pohyby musí být natolik čitelné, aby divák mohl sledovat posun děje. Je velmi důležité správné vybalancování a odstínění jemnosti míry humoru, vtipu i expresivnosti. Mimo choreografa jsou to právě tanečníci, kteří to vše musí umět udržet v rovnováze.
TIP!
Časopis 06 (2021) - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
MenART otevírá přihlášky do čtvrtého ročníku
Stipendijní Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART otevírá přihlášky do čtvrtého ročníku pro školní ...celý článek
Broumovská klávesa spouští registraci
Ve dnech 14. - 16. května 2021 se v broumovském klášteře uskuteční 11. ročník mezinárodní soutěže pro mladé kl ...celý článek
Časopis 06 - sekce
DIVADLO
VČD již láká na Kunětickou horu
Hraní uvnitř divadelních domů je zatím stále v nedohlednu, proto Východočeské divadlo již plánuje účinkování p celý článek
HUDBA
Životy slavných - Ray
Ray
Soul je životní cesta, ale vždy je to cesta nelehká. Strhující americký film o životě Raye Charlese vyz celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kniha Neapolské listy přináší edici dopisů
Vychází publikace, která ojedinělým způsobem přibližuje intelektuální atmosféru v Československu koncem šedesá celý článek