zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zkrocení zlé ženy v Národním divadle

Zkrocení zlé ženy (Foto R. Sejkot)

  

Balet Národního divadla uvede 27. a 28. února 2003 premiéru Zkrocení zlé ženy. Poprvé v celé historii tak bude na naší první scéně uvedeno dílo jedné z největších choreografických postav dvacátého století, uměleckého šéfa Stuttgartského baletu Johna Cranka (1927-1973). Hudbu složil Kurt-Heinz Stolze na motivy Domenica Scarlattiho. Balet ND připravuje tuto inscenaci pod vedením zahraničních asistentů choreografie Jane Bourne a Ivana Cavallariho. V roli Petruchia se v několika alternacích představí Alexander Katsapov, Filip Veverka a Lubor Kvaček. Kateřinu budou střídavě tančit Tereza Podařilová, Zuzana Susová a Andrea Kramešová.

Libreto baletu podle Shakespearova dramatu upravil zjednodušením literární předlohy choreograf John Cranko. Tento světoznámý choreograf a novátor baletu pozvedl taneční vyjádření tak, že změnil celou strukturu baletu. Byl duchovním otcem mnoha vynikajících tanečníků i choreografů, např. i Jiří Kylián tančil v jeho souboru. John Cranko zemřel předčasně a nečekaně v Dublinu v roce 1973.
Na přípravě baletního představení se podílela vytvořením scény a kostýmů Elisabeth Dalton, výtvarnice, která osobně pracovala s Johnem Crankem a navrhla i výpravu k jeho Romeovi a Julii.
Asistentkou choreografie je Jane Bourne, choreoložka Stuttgartského baletu, která byla pověřena záznamem repertoáru Crankových baletů pomocí Benesh notace. Mimo to pracovala na mnoha prestižních světových scénách. V tanečním světě je více známa Labanova notace, která je ale pro svoji složitost záznamu i „čtení“ poměrně málo rozšířena a není proto vhodná pro denní záznamy. Benesh notace je jednodušší, zřetelnější a vizuální, protože se zaznamenává přímo na notovém papíru současně s hudbou.Videozáznamy dnes už usnadnily, zrychlily a zpřesnily možnost zaznamenání tance a detailního pohybu. Ale i tak má většina „velkých“ baletních souborů svého choreologa.

Zkrocení zlé ženy je v ND uváděno po prvé. Je to představení velmi náročné technicky, protože všechna gesta a pohyby musí být natolik čitelné, aby divák mohl sledovat posun děje. Je velmi důležité správné vybalancování a odstínění jemnosti míry humoru, vtipu i expresivnosti. Mimo choreografa jsou to právě tanečníci, kteří to vše musí umět udržet v rovnováze.

25.2.2003 Eva Kulhánková | rubrika - Zprávy

Časopis 06 (2021) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zprávy

MenART otevírá přihlášky do čtvrtého ročníku

Kateřina Kněžíková

Stipendijní Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART otevírá přihlášky do čtvrtého ročníku pro školní ...celý článek


Broumovská klávesa spouští registraci

Laureáti na Slavnostním koncertě v Rudolfinu

Ve dnech 14. - 16. května 2021 se v broumovském klášteře uskuteční 11. ročník mezinárodní soutěže pro mladé kl ...celý článek



Časopis 06 - sekce

DIVADLO

VČD již láká na Kunětickou horu

Kunětická hora - Tři veteráni - vizuál

Hraní uvnitř divadelních domů je zatím stále v nedohlednu, proto Východočeské divadlo již plánuje účinkování p celý článek

další články...

HUDBA

Životy slavných - Ray

Ray

Ray
Soul je životní cesta, ale vždy je to cesta nelehká. Strhující americký film o životě Raye Charlese vyz celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kniha Neapolské listy přináší edici dopisů

Přebal knihy

Vychází publikace, která ojedinělým způsobem přibližuje intelektuální atmosféru v Československu koncem šedesá celý článek

další články...