zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dalibor ve Slezském divadle Opava

Michal Vojta a Katarína Jorda Kramolišová

autor: Jiří Kristian  

Slezské divadlo Opava uvedlo 5. března 2006 v premiéře operu Bedřicha Smetany Dalibor. Za dirigentským pultem stál Jan Snítil. Režijně operu nastudovala Jana Andělová-Pletichová.
„Smetanova hudba je geniální v charakteristice jednotlivých postav a jejich momentální emocionální výpovědi. Sdělit emoce, to je pro mne hlavní náplň dnešního Dalibora, samozřejmě spolu se středověkým příběhem lásky, nenávisti, pomsty a zase lásky a s hrdinou, který je zastáncem utlačovaných a představitelem lepšího nového společenského řádu,“ říká režisérka Jana Andělová-Pletichová a dodává: „Zneužívání moci jednotlivcem a ukájení sadistických choutek pod zástěrkou loajality je úkazem také častým. Reprezentantem tohoto „horlivého“ muže je Budivoj, vrchní královský strážce, který v sobě nese již zmíněné črty neukojených sadistických bachařů a vojáků.“

Opera Dalibor měla premiéru 16. května 1868 v den položení základního kamene k pražskému Národnímu divadlu. Toto dílo bylo přijato některými kritiky polemicky a po šesti představeních staženo z repertoáru. Operu režíroval J. Kolár a dirigoval ji sám autor Bedřich Smetana.

Roli Dalibora nastudovali Michal Vojta nebo Jarosław Wewióra. Dále zpívají Andrij Škurhan, Pavel Stejskal, Zdeněk Kapl, Martin Šujan, Katarína Jorda Kramolišová nebo Jiřina Marková – Krystlíková a další.

„Titulní postava – Dalibor – je symbolem touhy člověka (potažmo národa) po svobodě (těla i duše), prototypem revolucionáře, který hájí práva obyčejných lidí – a tím se proviní proti dosavadnímu společenskému řádu, který už nevyhovuje. Dalibor má vlastnosti hrdiny, z větší části je Dalibor vykreslen v emocionální rovině, která mu dává lidský rozměr. Je to především jeho přátelství se zabitým Zdeňkem. Zdeněk je postavou, o které se jen hovoří, ale má velký význam pro pochopení postavy Dalibora, navíc má historický přeodbraz ve skutečném Daliborově příteli – Jankovi, jenž skutečně hrál na housle a hudbou „léčil“ Dalibora v psychicky vypjatých okamžicích života a byl mu přítelem „na život a na smrt“,“ uzavírá režisérka Jana Andělová-Pletichová.

6.3.2006 01:03:39 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 09 (2020) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zveme ...

Taneční drama Dáma s kaméliemi v NdB

Dáma s kaméliemi

Uznávaný slovinský inscenační tým pod vedením choreografky Valentiny Turcu vytvořil pro Balet Národního divadl ...celý článek


Händelova Agrippina z Met v kinech

Agrippina

Bezohledná, ambiciózní, krutá a dominantní je Agrippina, hlavní postava příštího přenosu z Metropolitní opery. ...celý článek



Časopis 09 - sekce

DIVADLO

Soutěž k 55. výročí založení Činoherního klubu

Brabec, Hálek, Kačer a Macháček (Piknik - Foto: M. Novotný)

Vážení přátelé Činoherního klubu, rádi bychom Vás informovali, že jsme pro Vás v rámci oslav 55. výročí založe celý článek

další články...

HUDBA

Rock na cestě 4

Brian Johnson a Nick Mason

Brian Johnson: Rock na cestě (4/6)
Zpěvák australské kapely AC/DC osobitým způsobem zpovídá své kolegy z ro celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Cesty víry: Opatrní

Cesty víry: Opatrní
Laici a budoucnost církve. Režie A. Lederer (Premiéra). Marie Opatrná je proděkankou Ka celý článek

další články...