zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Arthur Jafa v Rudolfínu

Arthur Jafa, APEX, 2013

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Galerie Rudolfinum uvádí první výstavu uznávaného amerického režiséra, kameramana a umělce Arthura Jafy v České republice. Prostor Galerie Rudolfinum Arthura Jafu výrazně oslovil a výstavu v Praze proto pojal jako autorskou instalaci na bázi své londýnské expozice, uvedené Serpentine Galleries za kurátorství Hanse Ulricha Obrista a Amiry Gad v roce 2017. V Praze je výstava Arthura Jafy prezentovaná v rámci tour po Evropě, kdy po Londýně byla v létě 2018 uvedena v Julia Stoschek Collection v Berlíně a z Prahy začátkem dubna pokračuje do Moderna Museet ve Stockholmu.

Během tří desítek let své tvorby Arthur Jafa vybudoval dynamické a multidisciplinární dílo - filmy, instalace, přednášky - performance a happeningy. Stěžejním tématem jeho tvorby je to, jak kultura vnímá identitu a rasu. Jafovou tvorbou se prolíná hlavní otázka: jak identifikovat a rozvíjet specificky „černou“ vizuální estetiku, rovnocennou k „síle, kráse a odcizení černé hudby“ v americké kultuře?
Ve svém filmovém díle Jafa zpřítomňuje obraz afroamerické identity a kultury prostřednictvím rozsáhlého spektra současných snímků a nalezených záběrů. Jafa přináší odpověď na otázku, co to znamená být součástí složitého terénu černé reprezentace a potažmo tak terénu jakékoli jinakosti. Snaží se převyprávět historii afroamerické vizuální estetiky a přispět tak k otevření tohoto tématu v novém horizontu. Jeho směs segmentů známých ikon a historických událostí černošské kultury a anonymních těl v různých emocionálně vyhrocených stavech nadšení a zoufalství přin&aacut e;&scaro n;í syntetizující pohled na americkou historii života černošské komunity. Zároveň se Jafa snaží upozornit na – či emancipovat – sílu, kterou skrývají módy africké exprese. Jeho tvorba je přímo prostoupena odkazy – od afrického sochařství Fang po podomní bary s hudbou a hazardem v deltě řeky Mississippi, od Duchampova pisoáru po jazz.
Jafa je filmař s jedinečným pojetím střihu a juxtapozice pro maximální efekt. Vychází z rozsáhlých knih různých obrázků, které sbírá a skládá již od osmdesátých let. Tento průběžně budovaný archiv je stálým zdrojem obsahu pro Jafův cyklus Picture Books i nové filmy, včetně už zmíněného videa Love Is the Message, The Message Is Death (2016), jehož premiéra se odehrála v New Yorku v Jafově domovské galerii Gavin Brown´s enterprise a v Museum of Contemporary Art v Los Angeles.

Název výstavy A Series of Utterly Improbable, Yet Extraordinary Renditions. Cyklus absolutně nepravděpodobných, ale mimořádných setkání odkazuje k pocitu prázdnoty, jímž se – dle Jafy – vyznačuje „černý“ život. Slovo „rendition“ naráží na umělcovu interpretaci estetiky kolem „černého bytí“, která je historicky zachycena v obrazech, objektech a artefaktech. Oživením těchto narativů v přítomnosti Jafa navozuje nové příležitosti, jak na ně upozornit.
Sám Jafa k tématu své tvorby pro Galerii Rudolfinum uvedl: „Trochu nerad říkám, že mým tématem jsou černoši. Jiný umělec také asi neřekne, že jeho téma jsou běloši, prostě jen má určité téma, ať už je to cokoli. Jedna z věcí, kterou mám společnou s lidmi, se kterými spolupracuji – třeba s Kerrym Jamesem Marshallem a Johnem Akomfrahem – je to, aby černí umělci, když chtějí oslovit širší veřejnost, nemuseli dělat umění, které není o černých. Podle nás je důležité dělat umění o našich zkušenostech, o našem chápání světa, aby lidé měli možnost vybudovat si, jak říkám, „sval empatie“ – ; schopn ost vidět se v prožitku jiného člověka. To je podle mne to skutečně důležité. “
Jafa, který původně vystudoval architekturu, se představil poprvé jako kameraman ve filmu Daughters of the Dust režisérky Julie Dash z roku 1991, za nějž získal cenu za nejlepší kameru na festivalu Sundance Film Festival. Jafa také spolupracoval s mnoha režiséry, od Spikea Lee (Crooklyn, 1994) po Johna Akomfraha (Seven Songs for Malcolm X, 1993), a dalšími umělci včetně Kary Walker a Freda Motena. Jeho tvorba se objevila i v hudebních videích Solange Knowles ke skladbám Don’t Touch My Hair a Cranes in the Sky (2016).
Arthur Jafa: A Series of Utterly Improbable, Yet Extraordinary Renditions (featuring Ming Smith; Frida Orupabo and Missylanyus).
Výstava Arthura Jafy se koná v Galerii Rudolfinum do 31. března 2019.

11.3.2019 20:03:32 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 49 (2011) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

Předvánoční Šikana v Galerii UFFO povzbudí

Předvánoční Šikana v Galerii UFFO povzbudí

Jedním z mnoha paradoxů současnosti je smutný fakt, že v předvánoční čas, čas lásky a klidu, jsme neustále pod ...celý článek


Bohuslav Rynek (1892 - 1971)

Bohuslav Rynek (1892 - 1971)

Veřejnosti se dostávalo básnického a výtvarného díla Bohuslava Reyneka nejen z ideologických důvodů převážně j ...celý článek


René Magritte ve vídeňské Albertině

René Magritte ve vídeňské Albertině

Senzací předvánoční Vídně je výstava z díla René Magritta, která zahrnuje více než sto obrazů z různých období ...celý článek


Klauni, čerti a Kašpaři…

Klauni, čerti a Kašpaři…

Na období adventu připravilo karlovarské muzeum půvabnou výstavu historických loutkových divadel od konce 19. ...celý článek


Přenos síly - Vladimír Kokolia

Přenos síly - Vladimír Kokolia

Vladimír Kokolia, malíř a grafik, profesor na pražské AVU a první laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého, vystav ...celý článek


Projekt EX v Topičově salónu

Vladimír Véla, Klec, 2011

Projekt EX představí tři mladé autory pražské umělecké scény, kteří se věnují výrazové malbě. "Exprese", ktero ...celý článek


Svatá Anežka Česká - princezna a řeholnice

Svatá Anežka Česká - princezna a řeholnice

Jako završení Roku svaté Anežky České vyhlášeného u příležitosti oslav osmistého výročí jejího narození (příšt ...celý článek


Svět podle nás představí umělecká díla nevidomých

Z výstavy nevidomých dětí, Haštalská – Nadace Artevide, 2007

V úterý 6. prosince 2011 bude ve 14 hodin slavnostně zahájena výstava SVĚT PODLE NÁS s podtitulem Každý to vid ...celý článek


Recyklace v Galerii NoD/Roxy

RECYKLACE

RECYKLACE patří v umění stále k aktuálním tématům. Rozvíjí se hlavně od 60. let, ale s proměnou výrazových pro ...celý článek


V plném spektru

Karel Kašpařík, Proč?

Fotografie 1900 -1950 ze sbírky Moravské galerie v Brně. Výstava zahrnuje na třista prací, jejichž prostřednic ...celý článek


Střeva měst

Střeva měst

Národní technická knihovna v Dejvicích má vlastní výstavní prostor, kde se konají pravidelné výstavy. V těchto ...celý článek


Cargo Culture - odkrývá neobyčejné hodnoty obyčejných věcí

Cargo Culture

Předmět, se kterým se každodenně setkáváme, může v různých kontextech nabývat nevšedních významů. A naopak: sá ...celý článek



Časopis 49 - sekce